Nr. 31. 33. årgang. Fredag den 12/4 2013.

I næste uge går vi ind i lockoutens tredje uge, og vi håber snart, at der findes en fornuftig løsning.

I min optik er debatten om lærernes arbejdstid kørt helt af sporet i den offentlige debat. Flere gange har jeg hørt påstande om lærernes arbejdstid, som ligger milevidt fra den hverdag, som jeg færdes i her på friskolen. Jeg ved ikke, hvordan tingene fungerer i resten af verden, men jeg ved, at en fuldtidsansat lærer på Thise Friskole arbejder 1924 timer om året, lige som alle andre fuldtidsansatte i andre erhverv. Hvordan vi så i fællesskab opgør deres arbejdstid er en dynamisk proces, som er baseret på gensidig tillid. Et lærerjob kan ikke administreres ved, at man stempler ind kl. 08.00 og ud igen kl. 16.00. Nej! En lærer arbejder ofte i weekenden, om aftenen og nogle gange om natten. En lærer engagerer sig i sit arbejde ligesom alle andre, og de søger konstant information og inspiration for at kunne gennemføre den bedste og mest tidssvarende undervisning overhovedet. Vores lærere engagerer sig i børnenes faglige og menneskelige udvikling, og investerer mange timer i at gøre vores børn til hele mennesker, hvilket er en hjørnesten i vores måde at holde skole på.

På vores lærerværelse har vi altid arbejdet på at finde løsninger frem for at se begrænsninger. Og når der har været behov for at yde mere, er vi rykket tættere sammen og har løftet i flok.

Lad os håbe at rimeligheden sejrer, og at vi snart kan komme til at undervise børnene igen.

I lørdags og i søndag blev nogle af vores 7.klasses elever konfirmeret. De var to flotte konfirmationer. Mandag morgen mødtes konfirmanderne på skolen, hvor de spiste morgenmad sammen. Efter morgenmaden kørte de unge til Aarhus, hvor de holdt blåmandag.

I næste uge deltager skolen en teater festivalen for børn og unge, det betyder, at vi skal være vært for tre forestillinger fra tirsdag til torsdag.

På trods af lockouten gennemfører vi forestillingerne. DERFOR vi vil gerne invitere forældre og børn til vores forestillinger – se nedenfor.

Tirsdag spiller teatergruppen Fluks forestillingen ”Flygtning transportable”. Forestillingen handler om, hvorfor man flygter, og hvor svært det er at forstå.

Publikum er eleverne 8.kl. og 9.kl.. Forestillingen starter kl. 10.00 og foregår på ladet af en varevogn, som holder parkeret på parkeringspladsen.

Onsdag spiller teatergruppen Dunkelblå forestillingen ”Coyote”.

Forestillingen handler om, hvordan nat og dag blev til. Ørn, som er lille, modig og stolt, leder sammen med Coyote, som er lille, nysgerrig og drilsk, efter stedet, hvor Sol og Måne holdes fanget. Det bliver en lang rejse.

Publikum er eleverne i bh.kl. – 3.kl. Forestillingen starter kl.10.00 og er i fritteren.

Torsdag spiller teatergruppen Kitt Johnson x-act forestillingen ”Det magiske lydcirkus”. Forestillingen en nycirkus forestilling, hvor intet er, som det ser ud til at være. Her ændrer musikinstrumenter, kroppe og møbler sig til et nyt fantastik fantasi-univers.

Publikum er eleverne i 1.kl. – 6.kl. Forestillingen stater kl.10.00 og foregår i hallen.

Bestyrelsen har besluttet, at der ikke skal betales skolepenge i lockout perioden. Beløbet vil blive modregnet, når lockouten er overstået.

Uge 2 med konflikt er gået. De frem mødte børn har hygget sig,  der har været gang i flere kreative ting  og børnene har nydt at lege med deres skolekammerater.

Husk venligst, frugt hver dag til børnene, der spiser i fritteren.

Vedr. sommerferie fra uge 26 til og med uge 32.

Da vi kan se, at flere har helgarderet sig i ferieperioden, vil vi meget gerne, at I senest torsdag den 11. april henvender jer til personalet, så vi sammen evt. kan rette feriesedlerne til.

Aprilbrev fra børnehaven

Siden sidst har vi modtaget Kristian på 3 år og Naja på 3 år, velkommen til dem og deres familier.

Vi har i flere år ikke haft legetøjsvåben tilladt i børnehaven, men nævner det lige igen, at det fortsat er sådan. Begrundelsen er, at det giver nogle meget vilde og grove lege, hvilket fører en del uro med sig.

Vi var i teater forleden, og det er dejligt og sjovt med nye indtryk. Denne gang blev det bare desværre alt for stressende for personalet og børnene inden vi overhovedet kom hjemmefra. Over halvdelen havde ikke madpakkerne i papir, hvilket betød, at vi måtte pakke dem om og sætte navn på, meget tidskrævende. Vi er nødt til at have madpakkerne i papir på sådanne ture, da madkasserne fylder for meget. Mange vidste slet ikke at vi skulle af sted, og kom som følge deraf enten for sent, eller kom lige da vi var på vej ud af døren. Kunne vi ha` gjort noget anderledes ? Vi havde skrevet det på tavlen om fredagen og det står på vores kalender. Fremover, vil i så ikke tjekke kalenderen, så ingen af os kommer i den situation igen.

Børnehavens 20 års fødselsdag blev en fantastisk dejlig og oplevelsesrig dag for os alle. 1000 tak til forældrerådet, der ydede en særlig stor indsats. Tak for alle gaverne, dem er vi rigtig glade for. For nogen af pengene har vi købt en løbecykel, og de resterende der kom ind på dagen går til en flagstang på legepladsen. Vi tænker med det, at børnene selv skal være med til at hejse flaget på deres fødselsdag. Vi glæder os meget til at få den sat op.

Se billederne på vores hjemmeside.

Tænk over, at det nu er tiden, hvor termotøjet overtager flyverdragten.

Mandag den 15. april og onsdag den 17. april tager vi i Skaldyrcentret i Nykøbing .Se på den hvide tavle, hvornår dit barn skal med.

Bemærk lige at, vi mandag den 10. juni allesammen tager Havnstrup Dyrepark.

Der er Generalforsamling i børnehaven og friskolen onsdag den 24. april kl.19.00

Der er arbejdsdag lørdag den 20. april.

Hilsen Birthe, Kirsten, Ane Margrethe, Mette og Ulla